보잉 이사회 회장 계급장 떼다: 737 맥스 위기 이후 직함과 역할 분리


 

입력 2109.10.12.

CNBC 2019.10.11

 

[시사뷰타임즈] 보잉사 이사회가 최고 책임자 데니스 뮐렌벅의 회장 계급장을 떼버렸기 때문에, 이제 뮐렌벅은 737 맥스 위기 이후의 회사 경영에만 초점을 맞출 수 있다고 회사측이 금요일 말했다.

 

보잉사는 5달 사이에 치명적인 추락 사고가 2건이 있었고 이 두가지 사고에서 346명이 죽었기 때문에 737 맥스 여객기에 대해 수도 없이 많은 조사와 비난을 받고 있는 중이다.

 

이 비행기 제조사는 자사의 737 맥스 비행기의 비행을 허가 받기 위해 조절장치(: 속도, 온도, 압력 등을 조절하는 것)를 구하려고 동분서주 몰려다니고 있는 중이다. 이 회사 비행기들은 157명을 태운 이디오피아 항공사의 비행기가 두 번채로 추락한 뒤, 5월 중순 이후로 전세계적으로 지상에 발이 묶여있어 왔다. 라이언 항공사의 737 맥스는 20181029일 이륙 직후 인더니저(인도네시아)에서 추락하면서 탑승하고 있던 승객 189명을 죽였다.


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보잉사는 두 가지 역할을 분리시키면 뮐렌벅이 맥스를 다시 취항하도록 집중할 수 있을 것이며, 수석 이사 데이빗 캘하운이 집행권한 없는 회장으로 일할 수 있을 것이라고 말했다.

 

캘하운은 성명서에서 이사회는 데니스를 최고경영자로서 전적으로 신임하고 있기에 이렇게 일의 역할을 나누는 것이 적극적으로 감독을 하며 이사회와 함께 사업 운영에 최대한 집중할 수 있게 해 줄 것이라고 했다.

 

뮐렌벅은 이사회의 결정을 전적으로 지지한다고 했다.

 

그는 성명서에서 우리 전 직원은 737 맥스가 다시 취항할 수 있도록 하는 것과 우리 회사의 책무를 최대한 다 할 수 있도록 하는 것에 레이저를 쏘듯 집중할 것이라고 했다.

 

미국의 연방항공국도 비행기의 비행 자격을 증명해주는 역할을 하기 때문에 해고 상태에 놓여있는데, 항공국과 보잉사의 관계가 너무도 아늑하여 너무 많은 증명서를 보잉사에 건네주었다는 비난을 받고 있다.

 

추락 조사관들은 비행을 조절하는 기술 부분이 작동되지 않았기에 두 가지 항공 재난에서 거듭하여 비행기 기수를 앞으로 고꾸라지도록 만들었을 가능성을 시사했다. 조종사들은 첫 번째 추락 사고가 있은 후에야 이런 장치가 있다는 것을 알게 됐다.

 

국제항공안전규제 위원회와 안전 전문가들은 연방항공국이 의뢰하여 금요일 공개한 보고서에서 항공국은 이 비행조절체제 -MCAS라고 알려져 있으며 2017년 비행 자격을 주었던- 를 제대로 검토하지를 않았다고 했다. 그리고 지난달 말, 국가수송안전이사회는 별개의 보고서에서 보잉사는 비상상황에서 여러 경고 신호들이 몰려 나올 때 조종사들이 잘 대처할 것이라고 과대평가를 하고 있었으며 비행기를 설계할 때 인간이 알아서 조종할 수 있는 쪽을 더 많이 강조했다고 말했다.

 

뮐렌벅은 1030일 하원 수송위원회에서 증언을 하기로 돼있는데, 이는 추락사고 이후로 그가 처음으로 의회에 얼굴을 비치는 것이다.

 

보잉사는 비행기들을 위한 기술 수리 장치를 개발해 놓았지만 아직 규제장치에 적용시키진 않았다. 관계자들은 비행기 승인에 대한 시간표를 설정해 놓은게 전혀 없다고 말했다.

 

3월 이후 수천개의 비행편이 취소를 당하면서 여객기가 지상에 발이 묶여있었기에 항공사 수익은 크게 훼손됐다. 이번주, 어메리컨 항공사와 유나이팃 항공사는 미국에서 보잉사의 가장 큰 737 맥스 고객인 싸우스웨슷에 합류하면서 내년 1월까지 계획 잡혀있었던 비행기들을 빼기로 했다.

 

보잉사는 현재 8달이 다 되도록 비행기들이 지상에 묶여있는 항공사들에게 보상해 줄 기금을 따로 설정하기 위해 2분기에 세후 요금 49억 달러를 잡아 놓았다



Boeing CEO loses chairman title as company separates roles after 737 Max crisis

 

PUBLISHED FRI, OCT 11 20196:25 PM EDTUPDATED FRI, OCT 11 20199:58 PM EDT

Leslie Josephs

@LESLIEJOSEPHS

 

Boeing Chief Executive Dennis Muilenburg speaks during a press conference after the annual shareholders meeting at the Field Museum on April 29, 2019 in Chicago, Illinois. Boeing announced earnings fell 21 percent in the first quarter after multiple crashes of the company’s bestselling plane the 737 Max. (Photo by Jim Young-Pool/Getty Images) Jim Young | Getty Images News | Getty Images

 

Boeing’s board removed CEO Dennis Muilenburg as chairman so he can focus on running the company after the 737 Max crisis, the company said Friday.

 

Boeing is facing numerous investigations and criticism over its 737 Max planes after two fatal crashes within five months of one another killed of 346 people.

 

The manufacturer is scrambling to get regulators to allow its 737 Max planes to fly again. They have been grounded worldwide since mid-March, after the second of the two crashes, an Ethiopian Airlines flight with 157 people on board. A Lion Air 737 Max went down in Indonesia shortly after takeoff on Oct. 29, 2018, killing all 189 people on the flight.

 

Boeing said the separation of the two roles will allow Muilenburg to focus on getting the Max back to service and that lead director David Calhoun will serve as non-executive chairman.

 

“The board has full confidence in Dennis as CEO and believes this division of labor will enable maximum focus on running the business with the board playing an active oversight role,” Calhoun said in the statement.

 

Muilenburg said he fully supports the board’s decision.

 

“Our entire team is laser-focused on returning the 737 MAX safely to service and delivering on the full breadth of our company’s commitments,” he said in the statement.

 

The Federal Aviation Administration is also under fire for its role in certifying the planes, facing criticism that its relationship with Boeing was too cozy and that it handed over too much of the certification process to the manufacturer.

 

Crash investigators implicated a piece of flight-control software that misfired, pushing the nose downward repeatedly in both air disasters. Pilots said they didn’t know about the system until after the first crash.

 

A panel of international air safety regulators and safety experts said in an FAA-commissioned report released Friday that the agency didn’t adequately review that flight control system, known as MCAS, when it certified the 737 Max in 2017. And late last month, the National Transportation Safety Board said in a separate report that Boeing overestimated how well pilots could respond to a flurry of alerts in an emergency and recommended it put greater emphasis on human factors when designing its planes.

 

Muilenburg is scheduled to testify before a House transportation panel on Oct. 30, his first appearance before Congress since the crashes.

 

Boeing has developed a software fix for the planes but hasn’t handed it over to regulators yet. Officials have said they have no set timeline for the planes’ approval.

 

The grounding has dented airline profits after they were forced to cancel thousands of flights since March. This week, American Airlines and United Airlines removed the planes from their schedules until January, joining Southwest, Boeing’s top 737 Max customer in the U.S.

 

Boeing took a $4.9 billion after-tax charge in the second quarter to set aside funds that would compensate airlines for the plane’s grounding, which is now approaching its eighth month.

 

[기사/사진: CNBC]



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